Een cliëntvolgsysteem voor de zorg

Ben je werkzaam in de zorg en merk je dat de administratie van je cliënten wel wat efficiënter mag verlopen? Dan is investeren in een clientvolgsysteem een absolute must. Een cliëntvolgsysteem is een systeem dat je eenvoudig kunt integreren in de huidige software, zoals bijvoorbeeld Afas. Het systeem zorgt voor een zeer duidelijke en efficiënte verwerking van alle gegevens van je cliënten. Zo kunnen de werknemers eenvoudig alle relevante informatie van de cliënt inzien en de voortgang van de patiënt eenvoudig vastleggen. Met een cliëntvolgsysteem verlies je dus nooit meer je cliënt uit het oog. We vertellen je meer over de toepassingen van een dergelijk systeem binnen de zorg. 

 

Gegevens van cliënten op een centrale plek 

Wellicht zie je het zelf wel op je afdeling, een collega verwerkt de informatie van de patiënt op een simpel kladblok dat later digitaal wordt ingevoerd, terwijl de andere collega alle gegevens verzamelt in een Excel document. Dit is natuurlijk geen efficiënte en overzichtelijke administratie. Bovendien kun je op deze manier bepaalde informatie uit het oog verliezen of verkeerd overnemen wat ten nadele komt van de cliënt. Met een cliëntvolgsysteem heb je een duidelijke client portal waar alle informatie van de betreffende cliënt eenvoudig en efficiënt kan worden genoteerd op één centrale plek.  

 

Een systeem waar alle collega’s toegang tot hebben 

Het prettige aan een cliëntvolgsysteem is dat het makkelijk te integreren is binnen de organisatie. Op basis van het systeem heeft iedere collega direct toegang tot de benodigde informatie. Je cliënten hoeven dan ook nooit meer lang te wachten voordat men de betreffende medewerker kan spreken. Iedereen heeft met een cliëntvolgsysteem toegang tot dezelfde informatie van de cliënt. Cliënten kunnen dan ook veel sneller worden geholpen, iets wat in de zorg zeer belangrijk is voor een prettige ervaring. Ook de medewerkers hoeven tijdens een telefoongesprek met een cliënt niet meer minutenlang te zoeken naar het betreffende dossier. 

 

De cliënt staat weer centraal 

De laatste tijd horen we in de gezondheidszorg steeds meer klachten van zowel cliënten als zorginstellingen over de vele administraties. Zo voelen veel huisartsen zich vrijwel geen arts meer, maar een administrateur aangezien alles tot in detail moet worden vastgelegd. Hierdoor kunnen veel artsen niet meer dezelfde kwaliteit zorg verlenen. Met een cliëntvolgsysteem kan de administratie veel efficiënter worden uitgevoerd. Hierdoor krijgen artsen en verpleegkundigen weer meer tijd voor hun echte werk, het helpen van cliënten. De zorgmedewerkers zullen dan ook weer een stuk meer werk plezier gaan beleven. Bovendien profiteren de cliënten weer van zorg waarin de arts echt de tijd voor hen neemt.